REM-B Hydraulics gastheer Trefpuntbijeenkomst Helemaal Duaal
REM-B Hydraulics uit Beerse zet op 25 april 2018 zijn deuren open voor de Kempense partners die geïnteresseerd zijn in duaal leren. Scholen, bedrijven, sectororganisaties, … kunnen die voormiddag aanschuiven in de refter om meer te weten te komen over duaal leren.
Waarom zet REM-B Hydraulics zijn deuren open voor deze bijeenkomst?
“Omdat we gevraagd zijn.” glimlacht Paul Dickens, QHSE-verantwoordelijke en preventieadviseur binnen het bedrijf. “Nee, het is een unieke gelegenheid om een bijdrage te leveren aan het nauwer bij elkaar brengen van de onderwijs- en bedrijfswereld. Het verkleinen van de kloof tussen de schoolbanken en de werkvloer is iets waar REM-B al vele jaren op inzet. We organiseren bedrijfsbezoeken voor scholen, er lopen studenten stages – zowel van het secundair technisch onderwijs, het volwassenonderwijs als het hoger onderwijs. In 2016-2017 deden we mee aan een proefproject werkplekleren met Voka KvK Kempen en Kogeka voor studenten van het se-n-se jaar Industriële Onderhoudstechnieken. Wij ondersteunen eindwerken bachelors en masters en hebben werkplekleren via individuele beroepsopleidingen.”
Tijdens het interview lopen we even door de werkplaats van REM-B. Met meer dan 30 jaar ervaring staat REM-B Hydraulics garant voor een ongeëvenaarde, technologische expertise en kennis van de hydraulische markt. Het bedrijf is gespecialiseerd in de verkoop van volledige componenten en wisselstukken, herstelling van alle hydraulische materiaal, onderhoud, service en monitoring, verkoop, verhuur en kalibratie van hoge druk hydraulisch gereedschap, … Neem zeker ook eens een kijkje op de website www.rem-b.com
Jullie zijn actief in een niche. Is het wel de moeite om zoveel energie en tijd te steken in leerlingen?
Paul Dickens: “Wij investeren in leerlingen omdat er ook een winst in zit voor ons. Door deze jongeren over de vloer te krijgen, krijgen wij voeling met hun leefwereld, met wat zij op school leren en met wat hun interesseert. We leren hoe we het werk en het bedrijf aantrekkelijk kunnen maken en voorstellen. Ook ontdekken we via deze weg potentiële nieuwe collega’s. Enkele weken werkplek leert ons veel meer dan een sollicitatiegesprek. Ook de ‘werkplekleerder’ krijgt de kans om ons te ontdekken en kan vanuit een positieve motivatie kiezen om hier een de slag te gaan. Bovendien zijn er al pareltjes van eindwerken op onze werkvloer in elkaar gestoken. Iets waar we allemaal bij leren. Ook werken we met diverse scholen uit de buurt samen. Nu het zo moeilijk is om geschikte werkkrachten aan te trekken, is investeren in duurzame relaties met de scholen een evidentie. Dankzij onze inspanningen hebben we zo reeds diverse personen vast in dienst genomen.”
Lukt het jullie om collega’s warm te maken als mentor?
Paul Dickens: “Toch wel. We hebben enkele jaren geleden 2 van onze ervaren medewerkers de officieel erkende opleiding tot mentor laten volgen. Er is bij wijze van spreken altijd wel iemand bij ons op de vloer die leert, via stage, IBO, of een andere formule. We maken ook gebruik van de maatregel “doelgroepvermindering voor mentors”[1] waarbij onze tijdinvestering toch ook een financiële incentive krijgt. Het is niet doorslaggevend, maar wel mooi meegenomen. Om u een idee te geven. In onze onderneming met 50 medewerkers zijn in 2017 660 uren ingediend voor het mentorschap van jongeren.”
Jullie hebben nog geen echte ervaring met duaal leren. Wat zijn jullie verwachtingen?
Paul Dickens: “Duaal leren is voor ons nog een onbekende. We zien dit als een interessante vorm van leren naast de andere vormen van werkplekleren. Wij moeten voor ons bedrijf nog eens de afweging maken of duaal leren al dan niet iets voor ons is. Het gaat toch om 60% leren op de werkvloer. Op scholen wordt weinig hydraulica aangeleerd, we zouden zeker aanvullend kunnen werken, maar we moeten nog eens grondig bekijken of onze werkvloer ook voldoende leermogelijkheden biedt voor een volwaardige opleiding. We zijn zelf erg nieuwsgierig naar de inhoud van de trefpuntbijeenkomst, ook daarom zetten we onze deuren hiervoor open.
Er zijn nog vele onduidelijkheden, maar geloven wel in het idee van duaal leren. Het zal zeker helpen in onze zoektocht naar technisch personeel als de jongeren tijdens hun opleiding in de onderneming reeds werkervaring kunnen opdoen. We zullen met de bijkomende informatie de voor- en de nadelen moeten afwegen. Ook zullen we moeten leren om duaal te leren. Tot op heden hebben we geen ervaring met die vorm van leren.”
Streekplatform Kempen organiseert Trefpuntbijeenkomst Helemaal Duaal op 25 april 2018 – 8u15
Wil u meer te weten komen over duaal leren, wil u kennismaken met scholen uit regio? Investeert u mee in de toekomst? Draagt u bij aan de instroom van goed opgeleide medewerkers? Tref dan met ons mee! De bijeenkomst is gratis, maar de plaatsen zijn beperkt. Tijdig inschrijven is dus de boodschap. Alle info en inschrijven via https://www.streekplatformkempen.be/event/helemaal-duaal/